Δευτέρα 11 Μαΐου 2020

ΦΥΤΟ...λογίες

Δευτέρα 11 Μαΐου 2020


   Γεια σας, παιδιά μου! Ελπίζω να είστε καλά και ν' αρχίσατε τις παραθαλάσσιες βόλτες, όπως κι εγώ. Την Κυριακή πήγα με την οικογένειά μου μια ωραία εκδρομή. (Ουφ, επιτέλους! Τώρα πια αυτό επιτρέπεται!). Πέρασα όμορφα, αλλά και δημιουργικά πιστεύω, αφού η επαφή με τη φύση μού έδωσε την έμπνευση να μοιραστώ μαζί σας γνώσεις από τη Μελέτη Περιβάλλοντος. Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν!


   
   Κάνοντας μια βόλτα σε μια παραλία του τόπου μας, συνάντησα λουλουδάκια, δέντρα και ανθισμένους θάμνους, όλα τους φυτρωμένα στην άμμο! Άλλα χαμηλά και με μαλακό βλαστό, άλλα πιο ψηλά, φουντωτά κι αγκαθωτά με σκληρά κοτσάνια και άλλα με σκληρό κορμό και με μικρά, σκληρά φύλλα σαν βελόνες στα κλαδιά τους. Ένιωσα μεγάλο θαυμασμό, αλλά και σεβασμό μπροστά στην επιμονή τους να επιβιώνουν σε τέτοιο περιβάλλον, χωρίς χώμα και γλυκό νερό. 


   Όταν γύρισα στο σπίτι, θυμήθηκα τις φακές μου που τις έχω φυτέψει εδώ και καιρό και πήγα γρήγορα να τις ποτίσω, γιατί αυτές δεν αντέχουν και πολλές μέρες χωρίς νεράκι. Να τες, καμαρωτές καμαρωτές! Πόσο γρήγορα μεγάλωσαν...


   Τώρα θα περιμένω να βγάλουν τον καρπό τους. Δεν έχω δει ποτέ πώς βγαίνουν οι φακές. Τις έχω δει μόνο έτσι...
...και κάπως έτσι, όπως κι εσείς, φαντάζομαι, μαγειρεμένες με ντοματούλα, φύλλα δάφνης, κρεμμυδάκι, σκορδάκι και αγνό ελαιόλαδο. Μμμμ!


   ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Όποιος περπατάει πολλή ώρα στην παραλία, τον πιάνει τέτοια πείνα που ονειρεύεται τις φακές του σουπίτσα! Σωστά;

   Όχι καλέ, αμέσως να το πιστέψετε κι εσείς! Ένα αστείο έκανα. Κάποια άλλη σχέση έχουν όλα αυτά μεταξύ τους. Παρατηρήστε παραπάνω όλες τις κόκκινες λεξούλες.
Έχουν κάτι κοινό μεταξύ τους, μπορείτε να το μαντέψετε;
   
Τα λουλούδια, τα δέντρα, οι θάμνοι, όλα αυτά που καλλιεργούμε και τρώμε τους καρπούς τους, ανήκουν σε μια μεγάλη κατηγορία ζωντανών οργανισμών. Μπορείτε να τα εντοπίσετε στην παρακάτω εικόνα;

    Πολύ ωραία! Τα βρήκατε. Έχουν μέσα τους κι αυτά ζωή, όπως ο άνθρωπος και τα ζώα. Έχουν φυσικά και ένα κοινό όνομα, ονομάζονται  
ΦΥΤΑ

   Στα φυτά υπάρχει πολύ μεγάλη ποικιλία κι έτσι μπορούν να χωριστούν σε πολλές μικρότερες κατηγορίες με διάφορα κριτήρια. 
   
   Όσα έχουν ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά, μπορούμε να τα βάλουμε στην ίδια ομάδα. Κάπως έτσι για παράδειγμα:


  Για να συμβουλευτείτε το βιβλίο μας, (διαβάστε με μεγαλύτερη προσοχή στο τέλος το "Αξίζει να διαβάσουμε") ρίξτε μια ματιά ΕΔΩ  

Δείτε τώρα σχετικά με όλα αυτά που είπαμε:

  • Μια παρουσίαση ΕΔΩ

  • Μια ωραία συλλογή από φωτογραφίες ΕΔΩ


  • Για να φτιάξετε τις κατηγορίες, ένα παιχνίδι ταξινόμησης ΕΔΩ  κι ένα κουίζ ΕΔΩ 

  • Κρυπτόλεξο για τα φυτά του τόπου μας ΕΔΩ

  •  Για μια μικρή βόλτα στον κήπο, φτιάξτε ένα παζλ ΕΔΩ

    Μόλις γύρισα απ' τον κήπο μου κι εγώ. Άνθισε και η κολοκυθιά μου, για δείτε την:



   Για να καταφέρει όμως να μεγαλώσει και να μου κάνει κολοκύθια, πρέπει να καθαρίσω το έδαφος γύρω της από τα άλλα χορταράκια-ζιζάνια που ξεφύτρωσαν τριγύρω της, να βοτανίσω που λέμε. Ας βγάλω το πρώτο. Να το κι αυτό:

   Βλέπετε τα βασικά μέρη του φυτού; Είναι τρία: 

  •    Η ρίζα
  • ο βλαστός, -το κοτσάνι, δηλαδή- και 
  • τα φύλλα του. 
   Όταν μεγαλώσει θα κάνει και άνθος το οποίο μέσα θα έχει τα σποράκια που θα πέσουν στο χώμα, ώστε να ξαναφυτρώσουν του χρόνου καινούρια  φυτά.

   Δείτε και στο βιβλίο μας τα μέρη του φυτού, (κυρίως το "Αξίζει να διαβάσουμε") ΕΔΩ

  •  Οι ίδιες πληροφορίες με άλλο τρόπο ΕΔΩ

  • Ένα απλό παιχνίδι αντιστοίχισης ΕΔΩ
   
   Παιχνίδι στο παιχνίδι, πάει, αφρόντιστος θα μείνει πάλι ο κήπος μου! 
   Ωστόσο, ήρθε η ώρα για την εργασία σας, που εκτός από τα παιχνίδια θα έχει και λίγο ψάξιμο στον κήπο, λίγο βοτάνισμα, λίγο, πολύ λίγο γράψιμο... 
Ε μα, πώς; Μόνη μου θα τα κάνω όλα; 
   Η αποστολή σας είναι 
  • να γίνετε κι εσείς βοτανικοί (επιστήμονες που μελετάνε τα φυτά), 
  • να μαζέψετε φυλλαράκια, ανθάκια, να ξεριζώσετε κι εσείς ζιζανιάκια 
  • να τα κολλήσετε σε ένα χαρτόνι ή σε ένα τετράδιο-φυτολόγιο με κολλητική ταινία και 
  • να γράψετε το όνομά τους.
  • να φωτογραφίσετε την εργασία σας και να μου τη στείλετε.
   
   Μπορείτε να πάρετε ιδέες από τις φωτογραφίες που θα σας δείξω παρακάτω:







   Φτιάξτε, αν θέλετε τις δικές σας κατηγορίες-ομάδες φυτών, όπως αρωματικά φυτά, φύλλα από εσπεριδοειδή, άνθη ή πέταλα από διάφορα άνθη, όσπρια, κτλ.
   
   Ακόμα σκεφτείτε πιο πρωτότυπα και φτιάξτε μια ομάδα με κοινό χαρακτηριστικό το χρώμα, όπως αυτή με τα κίτρινα λουλουδάκια παραπάνω, ή το σχήμα των φύλλων.

    Εξερευνήστε τη φύση κι αυτή θα σας εμπνεύσει και θα σας καθοδηγήσει χωρίς να το καταλάβετε. Έτσι το' παθα κι εγώ! 

Καλό βοτάνισμα, μικροί μου επιστήμονες!
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου